reklama

Time out ani počas dovolenky...od dialýzy

Mráz mi behá po chrbte, keď počúvam kolegov na dialýze, ktorí sú na nej aj desať rokov, alebo aj dvakrát toľko. Mne ostatný rok, môj prvý, príde ako zatiaľ najdlhší v živote. Cítim obdiv a bázeň...

Písmo: A- | A+

Ale najviac strach. Keďže u mňa príbuzenská transplantácia neprichádza do úvahy, čakám na mŕtveho darcu. Je to ako čakanie na zázrak. Viete že môže prísť, no neviete kedy, neviete okrem toho vlastne nič iné. Zazvoní mi telefón o päť minúť (prečo minút? sekúnd...), alebo o päť rokov a je možné, že o pätnásť. Nikto vám nič nemôže sľúbiť...

A tak nežijem v snoch a aktívnom čakaní na zázrak, ale v realite a tá je nasledovná. Tri krát do týždňa štyri hodiny. (Nevyhnem sa tomu samozrejme ani počas dovolenky, ktorá musí byť v blízkosti dialyzačného centra.) Dve dialýzy mám večer a tak v tieto dni už na obed niesom vo svojej koži. Danú skutočnosť mám v hlave a v každej myšlienke na priebeh dňa už od rána. Okolo obeda začínam sledovať hodiny a čas beží rýchlo. Nestíham autobus! Vravím si pred každým odchodom na zastávku (panika zo zvyku). Väčšina pacientov dochádza na dialýzu a z nej sanitkou, ja som sa rozhodla aspoň tam dochádzať po svojich. Beriem tašku s vecami na prezlečenie a už som v autobuse. Keď kráčam po dlhej chodbe Novej nemocnice k dialyzačnému oddeleniu, zachvacuje ma tá dobre známa panika. Začína mi búšiť srdce, šplhá sa mi krvný tlak, dýchanie sa zrýchľuje, ale snažím sa to tlmiť ako sa len dá. Niekedy si to už síce aj neuvedomujem, odmeraný tlak ale prezradí, že tomu tak stále je. Mávam nízky tlak ale po príchode na dialýzu ho mám vždy zvýšený, občas i vysoký... To ako sa prezliekam perskočíme...

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Po príchode na sálu... Sadám si na váhu, cca pol kila nadváha (môj priemer), nechám si zmerať tlak, dozviem sa číslo stroja, ktorý mi bude robiť spoločnosť najbližších necelých päť hodín. Pozdravím spolupacientov, umývam si ruky, ukladám sa na polohovateľné kreslo (poprípade posteľ), nechám si dezinfikovať ruku, ktorá v úplne rovnakej polohe strávi celé tie hodiny a zo zatajeným dychom už čakám kedy to príde. Je možné, že aj po viac ako roku ma hrúbka tých ihiel dokáže šokovať? Možno keby som mala bezproblémovú fistulu a tiež neboli niektoré vpichy tak bolestivé, ktovie. Chcem mať rýchlo za tým.........

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Cink! A je to, no rýchlo, odpájaj, ja už to dlhšie nevydržím, vravím si v duchu, keď zvukové znamenie konečne oznámi koniec tejto mojej dialýzy. Ruka ma už bolí na nevydržanie a túžím len po jednom, byť od tohto miesta na míle vzdialená. Po výbere ihly to bolí, ale je to oslobodzujúci moment dialýzy, držím na mieste vpichu pevne tampónik a čo najrýchlejšie chcem mať von aj druhú ihlu. Trvá to rôzne, heparín mi dali na slabšiu zrážanlivosť a tak sa niet čomu čudovať, aj dvadsať minút. Konečne prelepenie a oťapené vstávanie z kresla. Tlak, váha, čakanie na sanitku (alebo idem na autobus) a som domaaaaaaaaaaaaaaaaaa...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Od odchodu z domu po moment návratu prešlo takmer šesť hodín. Som vyčerpaná a ospalá, ale aj rada. Že mám ďalšie dva necelé dni voľna. Čas, ktorý by som vo vlastnom záujme mala stráviť čo najplnohodnotnejšie a čo najmenej myslením na predošlé chvíle. Snažím sa. Rôzni sa to, podľa toho, ako sa cítim fyzicky, či trávim deň v práci alebo doma, s niekým alebo sama, aj či mám skrátka lepšie alebo horšie obdobie.

Áno bázeň, vrátim sa ešte na vetičku k ľuďom, ktorých som nevidela sa sťažovať, nevidela smútiť, ktorí mi darovali už toľko úsmevov i povzbudzujúcich slov a pohladení... A ktorí majú viac, než má veľká časť ľudí na svete, majú skutočnú chuť žiť! ...učme sa od nich.

Slávka Ivančáková

Slávka Ivančáková

Bloger 
  • Počet článkov:  11
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Každý deň je dar.. A každý deň som šťastná, niekedy je to len na chvíľu, ale som.. Zoznam autorových rubrík:  dialyzacne..transplantacne..EPI..Nezaradené

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu